21 نوامبر 2023 - به گزارش مرکز کنترل بیماری ها، احتمال ابتلا به افسردگی در افراد مبتلا به دیابت (دیابت شیرین) دو تا سه برابر بیشتر از افراد بدون دیابت است. درمان فعلی شامل درمان، دارو یا هر دو است. با این حال، درک رابطه چند وجهی بین تغذیه، سلامت روان و دیابت در گفتمان علمی نسبتاً جدید است. محققان دانشگاه جورج میسون به دنبال یافتن ارتباط بین تغذیه، دیابت و سلامت روان بودند.

دو بررسی از متون علمی منتشر شده از استادیار رائده بصیری نشان داد که تغذیه ی نامناسب نقش دوگانه ای دارد و هم در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و هم بر سلامت روان از جمله اضطراب و افسردگی تأثیر می گذارد. بر اساس این یافته‌ها، اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند و دیابت نیز با افزایش خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب مرتبط است. بنابراین مداخلات تغذیه ای می تواند به هر دوی این مسائل سلامت کمک کند.

دکتر بصیری، نویسنده اصلی این مقاله، گفت: یافته های ما بر نقش محوری انتخاب های غذایی در کاهش خطرات مرتبط با دیابت و سلامت روان تاکید می کند. پیامدهای این یافته‌ها فراتر از جامعه علمی است، زیرا آنها با اطلاع‌رسانی به مسئولین سیاست­گذاری بهداشت عمومی، مسئولین مراکز ارائه کننده ی مراقبت‌های بهداشتی و تدوین گران دستورالعمل های تغذیه ای می‌توانند تأثیر مثبتی بر جمعیت عمومی بگذارند.

دکتر بصیری گفت: در نهایت این تحقیق به دنبال توانمندسازی افراد برای انتخاب رژیم غذایی آگاهانه و ارتقاء دهنده ی سلامت است که می تواند به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه برای پیشگیری و مدیریت دیابت و همچنین اضطراب و افسردگی بکار گرفته شود.

به طور خاص، یافته‌های این تیم دیدگاه جامعی از رابطه بین الگوهای غذایی، نتایج سلامت، و نقش حیاتی رفتارهای تغذیه ای در زمینه دیابت نوع 2 و سلامت روان ارائه می‌دهد.

محققان دریافتند که خوردن غذاهای غنی از میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم چرب با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است. برعکس، رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی غذاهای فرآوری شده تأثیر منفی دارد و افراد را مستعد ابتلا به دیابت نوع 2، افسردگی و اضطراب می کند.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی دریافتند که رژیم غذایی با غذاهای پرکالری اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین B6، ویتامین B12، فولات، سلنیوم، کروم و منیزیم، با تشدید علائم نامطلوب هم در سلامت روان و هم در ایجاد دیابت نوع 2 مرتبط است. این ارتباط بر اهمیت انتخاب های غذایی غنی از مواد مغذی برای سلامت و رفاه کلی، تأکید می کند.

دکتر بصیری گفت: شواهد علمی کنونی بر مزایای بالقوه اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل در کاهش علائم اضطراب و افسردگی و در عین حال بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت تاکید دارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231121/Nutrition-plays-a-pivotal-role-in-diabetes-and-mental-health.aspx